Alătură-te comunităţii Altfel.md

După maşini autonome, avem şi primul avion capabil să aterizeze în mod complet autonom, fără intervenţia unui controlor de trafic

Foto: QBN

Sci-Tech

După maşini autonome, avem şi primul avion capabil să aterizeze în mod complet autonom, fără intervenţia unui controlor de trafic

Una dintre cerinţele esenţiale pentru buna funcţionare a aeroporturilor comerciale este prezenţa unui centru de control care să asigure dirijarea traficului şi atribuirea unei „ferestre” de aterizare pentru fiecare avion nou venit, evitând congestionarea pistei de aterizare, scrie go4it.ro

Una dintre etapele esenţiale pentru aterizarea în siguranţă a unui avion de pasageri este ghidarea pe traiectoria optimă folosind un instrument radio dedicat, care urmăreşte o baliză radio ce nu este afectată de condiţiile meteo potrivnice. Dar în cazul aeroportului mai puţin importante, această funcţionalitate nu este disponibilă, aterizarea depinzând exclusiv de profesionalismul piloţilor care trebuie să urmeze reperele vizuale disponibile.

Alternativă propusă de cercetători ai Technische Universität München împrumută inovaţii din domeniul vehiculelor autonome, cum ar fi sistemul de recunoaştere a reperelor vizuale, încadrarea avioanelor la aterizare. Cumulat cu parametrii de localizare GPS, informaţiile obţinute folosind camere video infraroşu şi lumină vizibilă permit gestionarea inclusiv situaţiilor potrivnice pentru pilotare obişnuită, cum ar fi ceaţă densă sau ploaie. Calcularea traiectoriei este făcută automat, pilotul aflat la bort putând supraveghea întreaga procedură de aterizare fără intervenţii suplimentare.

Proiectul aflat încă la începuturi ar putea elimina în cele din urmă factorul erorii umane, automatizând pe de-a-ntregul călătoriile cu avionul. Pentru început, sistemul ar putea fi disponibil ca o rezervă pentru piloţi, urmărind din umbră manevrele de zbor şi alertând în cazul eventualelor erori.

Având în vedere scandalul recente stârnit în jurul flotei de avioane ultra-tehnologizate Boeing 737 Max, este puţin probabil ca sistemele de pilotaj complet automatizate să fie acceptate pentru uz comercial în viitorul apropiat. Însă pe termen lung, traficul aerian tot mai aglomerat ar putea face din acestea singura opţiune pentru zboruri ieftine şi sigure, în condiţiile unor aeroporturi tot mai aglomerate.

comentarii

comentarii

Mai mult din: Sci-Tech

Publicitate

Trending

Publicitate
To Top